fredag 7 mars 2014

Februari "Ryssen och våren kommer"

Nu har vår andra månad svischat förbi och det är dags för en ny krönika.
Varje år förvånas jag över att några få dagar mindre kan göra så stor skillnad på hur lång/kort en månad upplevs.
Kort månad = kortare krönika.

Februari har kantats av väntan.
Väntan på att utställningen skulle avslutas.
Väntan på att få packa ihop och flytta ut ur ateljén och in i en ny.
Och väntan på våren. Kanske snarare en längtan.

Början av månaden blev nästan lite som en återhämtningsperiod. Vädret tillät och uppmanade mig till att stanna inne. Jag plöjde alla säsonger jag kunde av Boardwalk Empire och kände mig lite så där hemmakär. Jag provade nya brödrecept och pluggade på om surdeg (inte riktigt där ännu dock). Vikten av att ha fritidsintressen blir tydligare och tydligare för mig.

Det var svårt att ta mig i kragen och börja med något nytt i ateljén. Dels för att utställningen fortfarande pågick och kändes högst aktuell, dels för att kontraktet på lokalen skulle gå ut den sista februari. När utställningen nådde sitt slut den 19 februari hade jag redan hunnit börja smygpacka i ateljén och ladda inför flytten till nya stället. Jag tror så här i efterhand att det, mentalt, tog mig alla de första veckorna av månaden att ladda inför den sista veckan när ALLT skulle hända. Då stod nämligen jobb alla dagar på agendan. Utöver detta var det kontraktskrivning på nya ateljén, tandläkarbesök, ansökningsdatum, flytt och flyttstädningen etc. Fem dagar senare lämnade jag in nycklarna till mellanrummet och det var som om en sten lyftes från mina axlar. Äntligen var väntan över och jag var i zon med tiden i mitt sinne. Och nya ateljén är som en hand i en handske. Både jag och Elfi känner redan större motivation till att jobba. Man vet inte vad man har förrän man har det, som jag brukar säga.

MÅNADENS BÄSTA: Miljöombyte. 
MÅNADENS SÄMSTA: Sportlovsvecka på simhallen.

Månadens film: Moulin Rouge Betyg: En av flera oslagbara klassiker
Månadens tv: Boardwalk Empire
Månadens musik: Kiko "slave of my mind", som är det enda jag har i min telefon för tillfället
Månadens tidsfördriv: Sy om och laga kläder + Pintrest.
Månadens mat: Spagetti och köttfärssås
Månadens inköp: Två vamlingbolaget-klänningar inför sommarjobbet
Månadens citat: "I am a diffrent person than I was when I was 16 years old. Mainly, more stuff has gone into my brain. Like, duh." /Molly Ringwald Another Magazine S/S14
Månadens tips: Fetaost, ger alldaglig mat guldkant.

I tid med att Ryssen hotar med att komma så landar inte bara JAS-planen utan även våren här på Gotland. Snödroppar, solsken och semmeltisdag och plötsligt var det mars. Ljusare tider lovar att bjuda på mer energi och arbetet med framtiden är redan i gång.  Håll till godo med tel-i-phone-bilder i urval från februari:



Furillen
 Visbys bästa konditionstest.
 Blus blev shorts.
 Konst i ljust mörker.

Akvarellmåleri.

Ny ateljé.


5 kommentarer:

  1. den där nya tuschen är så omvälvande fin!

    SvaraRadera
  2. ps jag längtar också jättemycket till våren och vill typ att mars ska gå lika fort som februari, typ på ett kick.

    SvaraRadera
  3. Tack! Det är en liten serie med 4st i samma färger. Nu är ju bilden svartvit men du förstår säkert vilken ton de har i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag tänker den där anna-blå!

      Radera
  4. Det är iallafall inte så mörkt på morgonen längre. det är skönt!

    SvaraRadera